Strony

poniedziałek, 30 marca 2015

Ponieważ Cię kocham - Guilllaume Musso



Tytuł oryginału: Parce que je t'aime      
Wydawnictwo: Albatros          
Data wydania: luty 2011      
Liczba stron: 304                
Oprawa: miękka          
ISBN: 978-83-7659-323-4





Utrata dziecka jest wielkim przeżyciem dla każdego rodzica. Niezależnie od tego czy było ono dopiero rozwijającym się pod sercem matki maleństwem, przedszkolakiem, nastolatkiem, czy dorosłą osobą, ból towarzyszący stracie jest nie do zniesienia. Stanu tego doświadczyli Nicole i Mark, znana skrzypaczka i ceniony wśród pacjentów oraz kolegów po fachu psycholog. Ich pięcioletnia córeczka, Layla zaginęła bez śladu na terenie jednego z centrów handlowych. Wszystkie poszlaki wskazują na porwanie, ale zarówno policja, jak i rodzice dziewczynki są bezsilni w swoich poszukiwaniach.

Od zaginięcia Layli minęło pięć trudnych w życiu Nicole i Marka lat, które ostatecznie doprowadziły do rozpadu ich małżeństwa. Kobieta aby stawić czoło najgorszemu, znalazła jedno wyjście: pracę[1], a mężczyzna wybrał życie bezdomnego w kanałach Nowego Jorku. Po jakimś czasie ich ścieżki znowu się przecinają, kiedy to mężczyzna ratuje Nicole przed napadem kieszonkowca. Niedługo po tym wydarzeniu do Nicole i Marka dociera informacja, że Layla została odnaleziona. Dziewczynka pojawiła się dokładnie w tym samym miejscu, w którym zaginęła i dokładnie pięć lat później od tego wydarzenia. Nikt nie wierzy, że jest to kwestia przypadku…

Ponieważ Cię kocham to kolejna książka Guillaume Musso, która pozytywnie mnie zaskoczyła. Początkowo pomysł na fabułę wydaje się dość prosty, bo o zaginionych dzieciach i ich zrozpaczonych rodzicach napisano już wiele książek, ale wraz z rozwojem akcji okazuje się, że autor ma nieco inny pomysł na poprowadzenie akcji. Wprowadza on kolejne postaci, które z pozoru nie mają nic wspólnego z głównymi bohaterami, w rzeczywistości jednak łączy ich wiele. Musso posługuje się również licznymi retrospekcjami, mającymi na celu przybliżenie istotnych wydarzeń z przeszłości i ich wpływu na teraźniejszość. Z podobną konstrukcją powieści spotkałam się już przy okazji lektury Telefonu od anioła lecz powtarzalność ta nie przeszkadzała mi w trakcie lektury. Przedstawiona przez Musso historia jest bowiem nieprzewidywalna i niezwykle wciągająca. Już na podstawie lektury dwóch książek francuskiego pisarza muszę przyznać, że ciekawych pomysłów i rozwiązań mu nie brakuje. Zakończenie książki może nie do końca mnie usatysfakcjonowało, ale z pewnością było zaskakujące.

Moim zdaniem okładki książek Musso powinny być zdecydowanie mniej cukierkowe, ponieważ potrafią skutecznie zmylić sięgających po nie czytelników. Kreowanym przez niego historiom daleko bowiem do sielanki. W Ponieważ Cię kocham autor podejmuję tematykę radzenia sobie ze stratą najbliższych osób, naznaczonego ubóstwem i wykluczeniem ze strony rówieśników dzieciństwa, potrafiącej uśpić zdrowy rozsądek chęci zemsty, wewnętrznej przemiany i odkupienia popełnionych win, przebaczenia.

Ponieważ Cię kocham to dobra i wartościowa książka, ale z pewnością nie dzieło wybitne. Lekki styl, wciągająca historia, dawkowane z wyczuciem napięcie oraz zaskakujące zakończenie to jej niezaprzeczalne zalety. Główną wadą jest natomiast powierzchowne podejście do pewnych poruszanych w książce zagadnień. Autor mógł spokojnie zwiększyć objętość książki i dokładniej nakreślić sylwetki licznie pojawiających się w powieści bohaterów, zagłębić się w ich uczucia i emocje, których po porostu mi zabrakło. Nie zmienia to jednak faktu, że po Ponieważ Cię kocham warto sięgnąć. 

 



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań: 52 książki 2015; Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (2,1 cm); Z literą w tle (G); 


[1] Guillaume Musso, "Ponieważ Cię kocham", wyd. Albatros, 2011, s. 24.

21 komentarzy:

  1. Okładka rzeczywiście nie przyciąga, gdyby nie Twoja recenzja raczej bym się nie zainteresowała tym tytułem. Teraz jednak będę miała na niego oko, może nadarzy się okazja i przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby nie rekomendacja mojej mamy też nie wzięłabym jej do ręki :) Przykład na to, jak niewłaściwym doborem okładki można skrzywdzić książkę...

      Usuń
  2. Przyznaję, że zaciekawilas mnie tą książką. Będę musiała ją poszukać.

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Okładka jest krótko mówiąc beznadziejna. Ale za to treść już nie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele dobrego słyszałam o powieściach Musso, ale jeszcze nie było mi dane ich poznać... Na pewno nadrobię to, tym bardziej, że fabuła "Ponieważ Cię kocham" intryguje mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne..., bo autor kojarzy mi się właśnie z Twoim blogiem :P Wydaje mi się, że odnajdziesz się w jego książkach :)

      Usuń
  5. brzmi narawdę ciekawie, ale jeszcze się zastanowię nad tą pozycją. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że jakieś leniwe popołudnie zarezerwuję dla tej pozycji. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno temu czytałam tylko jedną jego książkę, ale muszę wrócić do twórczości tego Autora :)

    PS. Hej, dzisiaj wyjątkowo pokuszę się o mały SPAM! Ponieważ zmieniłam serwer, blogrolle szaleją i info o nowych postach pojawia się za rzadko, nawet jak się zaktualizuje adres. Dlatego zapraszam do mnie na najnowszy post, w którym informacja o tym, jak mnie teraz obserwować!
    http://www.maialis.pl/blogowe-pogotowie-5-jak-mnie-teraz-obserwowac/

    OdpowiedzUsuń
  8. "7 lat później" tego autora bardzo mnie zaskoczyło i w sumie podobała mi się ta książka i jego styl, więc myślę, że powyższa również przypadnie mi do gustu. Tym bardziej, że to moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nie rozczarujesz :) A zaskoczenie gwarantowane :)

      Usuń
  9. Trudne tematy muszą być niezwykle dopracowane, ta pozycja chyba niezbyt by mi się spodobała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) W końcu gustujesz w zupełnie innej tematyce :)

      Usuń
  10. A mnie kusi jego "Będziesz tam?". Jestem ciekawa, czy byłoby dobre... Ostatnio mnie ogólnie tematyka podróży w czasie kręci... // Wróciłam! :) Powolutku nadrabiam zaległości :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na razie odpocznę od jego książek. Może za jakiś czas na jakąś się zdecyduję :)
      Dobrze, że wracasz :)

      Usuń
  11. Intrygująca historia, będę chciała ją poznać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam w planach wszystkie książki autora :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam wszystkie książki, z którymi miałam do czynienia, tego właśnie autora <3 Opis każdej z nich mnie zaintrygował (zresztą tych, których nie czytałam również), okładki w większości przyciągnęły mój wzrok (ta jest dość pospolita, ale i tak byłam ciekawa dlaczego jest taka a nie inna), a sama treść książek była oszałamiająca i trzymała w napięciu i niewiedzy do ostatniej chwili. Nie raz uroniłam łzę (co bardzo rzadko mi się zdarza kiedy czytam książki) :)
    Mam w planach wszystkie książki tego autora :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)
Zapraszam do dyskusji:)