Strony

wtorek, 15 kwietnia 2014

Wybory - Ruta Sepetys


Tytuł oryginału: Out of the Easy   
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia     
Data wydania: styczeń 2014    
Liczba stron: 336    
Format: 135 x 204 mm    
Oprawa: broszurowa    
ISBN: 978-83-10-12494-4





Ruta Sepetys jest amerykańską pisarką, która zadebiutowała powieścią historyczną dla młodzieży „Szare śniegi Syberii”. Książką tą zdobyła uznanie zarówno wśród czytelników, jak i krytyków literackich. Dziś pragnę podzielić się z Wami swoimi wrażeniami z lektury jej drugiej powieści, pt: „Wybory”.

Główną bohaterką powieści jest Josie Moraine - siedemnastolatka mieszkająca w Nowym Orleanie lat pięćdziesiątych XX w. Jako niechciane dziecko pełnoetatowej prostytutki nie ma łatwego życia. Przeganiana z kąta w kąt i traktowana jak przysłowiowe piąte koło u wozu, w wieku ośmiu lat trafia pod skrzydła znanej w okolicy burdelmamy - Willie Woodley, która od tej pory zastępuję jej matkę. Łatwo domyślić się, że dziewczyna nie ma również pojęcia kim jest jej biologiczny ojciec. Trudna sytuacja życiowa sprawia, że Josie dość szybko usamodzielnia się i staje się w sporym stopniu niezależna. W wieku jedenastu lat podejmuje pracę w księgarni, za którą zapłatą jest możliwość mieszkania w małym pokoiku nad lokalem. Ponadto każdego ranka wyrusza do miejscowego przybytku rozpusty, aby posprzątać po całonocnych zabawach i zaparzyć poranną kawę swojej opiekunce.

Josie z całych sił pragnie opuścić Nowy Orlean, odciąć się od niechlubnego pochodzenia i rozpocząć studia na prestiżowej uczelni. Praca w księgarni i kontakt z literaturą sprawiają, że Josie wyróżnia się na tle otaczających ją ludzi sposobem wysławiania się, wysoką kulturą osobistą i nowoczesnym postrzeganiem świata. Dziewczyna w każdej chwili może liczyć na wsparcie otaczających ją przyjaciół i znajomych, którzy z całego serca dopingują jej w trudnej drodze do spełnienia marzeń. Czytając powieść wydaje się, że wszyscy otaczający Josie ludzie są zainteresowani jej losem, wszyscy z wyjątkiem jej matki, która ponad wszystko ceni sobie blask brylantów, drogie perfumy i markowe fatałaszki.

Kiedy wszystko w życiu Josie zmierza ku dobremu Nowym Orleanem wstrząsa informacja o tajemniczej śmierci pewnego turysty, a w całą sprawę dziwnym trafem zaangażowana jest właśnie młoda księgarka. Jaką cenę przyjedzie zapłacić dziewczynie za możliwość wyrwania się z nowoorleańskiego półświatka? Czy dokonywane przez nią wybory przybliżą ją do osiągnięcia zamierzonych celów? 

Akcja powieści początkowo rozwija się dość powoli. Przyspiesza z chwilą wplątania Josie w sieć intryg i kłamstw związanych z zabójstwem bogatego turysty. Dziewczyna zostaje postawiona przed wieloma trudnymi wyborami, które wystawią na próbę jej lojalność m.in. wobec matki i Willie. Na uwagę zasługuje barwny język jakim posługuje się autorka. Do powieści przemyciła sporą dawkę nawiązań do literatury oraz ironię, które widoczne są szczególnie w wypowiedziach Josie i Patricka - właściciela księgarni. 

Duży atut powieści stanowią  wykreowani przez autorkę bohaterowie - ciekawi, wyraziści, posiadający zarówno wady jak i zalety, przez co stają się bliżsi czytelnikom. Sama Josie jest osobą, którą można polubić, ale oprócz niej zapałałam sympatią do dziarskiej burdelmamy - Willie, obdarzonego dużym sercem kierowcy - Cookiego, czy też kobiet pracujących i mieszkających w domu publicznym. Nawet obdarzona okropnym charakterem i egocentryczna matka Josie, okazała się w pewnym sensie interesującą postacią. 

Poza świetnymi kreacjami bohaterów w książce Ruty Sepetys odnalazłam bardzo dobrze nakreślone tło historyczne i obyczajowe dla mających miejsce wydarzeń. Dzięki lekturze książki w mojej wyobraźni ożyła French Quarter - Dzielnica Francuska Nowego Orleanu, z jej mrocznymi zaułkami, wypełnionymi dymem i pijanymi klientami knajpami oraz niepowtarzalnym klimatem, gdzie wyraźnie widoczna jest granica pomiędzy bogatymi i biednymi przedstawicielami społeczności. 

Lektura powieści Ruty Sepetys okazała się ciekawym i bogatym w emocje przeżyciem. Jestem przekonana, że z różnych względów, powieść przypadnie do gustu sporej grupie czytelników. 


Wybory, to one kształtują nasz los. [1]


Moja ocena
7/10

______________________________________________________
Za możliwość przeczytania książkę serdecznie dziękuję
Wydawnictwu Nasza Księgarnia

http://nk.com.pl/


Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
52 książki 2014
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (2,5cm) 




[1] Ruta Sepetys, "Wybory", wyd. Nasza Księgarnia, 2014, s. 26

12 komentarzy:

  1. Za dużo emocji jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, nie namawiam jeśli nie czujesz ochoty na tę książkę :)

      Usuń
  2. Mam ochotę i mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co tu dużo mówić, też mam w planach :)

      Usuń
    2. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu i lektura okaże się równie emocjonująca jak w moim przypadku :)

      Usuń
  3. Czytałam już o tej książce i jestem zapisana na nią w bibliotece. Bardzo mnie ciekawi. No i ma piękną okładkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, zapomniałam wspomnieć w notce, że mnie również się podoba :)

      Usuń
  4. Sporo już o tej książce czytałam i no cóż, zapowiada się nieźle :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytam same dobre recenzje tej książki. Będę musiała w końcu do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że mam ją na półce, bo niby nie moje klimaty, a jednak coś mnie do niej przyciągneło. No i zbiera dobre opinie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele dobrego słyszałam o "Wyborach" więc z pewnością do tej książki zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi ciekawie, ale i intryguje :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)
Zapraszam do dyskusji:)