Strony

czwartek, 6 marca 2014

Drugie dziecko - Charlotte Link




Tytuł oryginału: Das andere Kind   
Wydawnictwo: Sonia Draga       
Data wydania: październik 2011      
Liczba stron: 520          
Oprawa: miękka      
ISBN: 978-83-7508-383-5




Charlotte Link należy do najbardziej poczytnych współczesnych autorek niemieckich. Międzynarodową popularność zyskała dzięki wydanym powieściom obyczajowym oraz psychologicznym powieściom sensacyjnym. „Drugie dziecko” to moje pierwsze spotkanie z twórczością bestsellerowej autorki, okrzykniętej „następczynią Agathy Christie”, której kolejne książki sprzedawane są w milionach egzemplarzy.

Scarborough, nadmorska, nieco senna miejscowość w brytyjskim hrabstwie Yorkshire. W miasteczku, poza sezonowymi odwiedzinami turystów, nic ciekawego się nie dzieje. Do czasu. Pewnego dnia do mieszkańców trafia informacja o brutalnym zabójstwie młodziutkiej studentki. Policji nie udaje się trafić na ślady zabójcy, dlatego też śledztwo w szybkim tempie zostaje zawieszone. Kilka miesięcy później, na oddalonej o kilkanaście kilometrów od Scarborough farmie, dochodzi do kolejnego zabójstwa. Tym razem ofiarą pada starsza kobieta, Fiona Barnes, a obie zbrodnie wydają się do siebie podobne. Czy rzeczywiście mają ze sobą coś wspólnego? Jakimi motywami kieruje się zabójca? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Valerie Almond, nieco nieudolna funkcjonariuszka policji. W sprawę angażują się również najbliżsi zamordowanej na farmie kobiety. W miarę postępowania śledztwa odkrywają oni niechlubne wydarzenia z jej życia, mające związek z przybyciem na farmę dwójki dzieci ewakuowanych z bombardowanego w czasie II wojny światowej Londynu.

Akcja powieści toczy się dwutorowo. Współczesne wydarzenia przeplatają się ze wspomnieniami z okresu II wojny światowej, które wydają się być kluczem do rozwikłania owianych tajemnicą morderstw. Autorka zdecydowała się przedstawiać wydarzenia z przeszłości partiami, dzięki czemu ciekawość czytelnika wzrasta wraz z kolejnymi stronami powieści. Sporo dzieje się również w prowadzonym przez Valerie Amond śledztwie. Pojawiają się nowi podejrzani, fałszywe zeznania i prowadzące donikąd tropy.
 
Na uwagę zasługuje niepowtarzalny klimat powieści. Umiejscowienie akcji w nadmorskim, sennym miasteczku na północy Wielkiej Brytanii oraz w pobliżu starej, zaniedbanej i spowitej gęstą mgłą farmy, gdzie na każdym kroku czają się wspomnienia minionej epoki, w moim odczuciu okazały się strzałem w dziesiątkę. Plastyczne opisy wiejskich krajobrazów wyzwoliły we mnie chęć odwiedzenia wymienianych w powieści kurortów. 

Niestety wytrawni znawcy gatunku mogą się zawieść, gdyż przedstawiona intryga nie jest zbytnio skomplikowana, a napięcie jest na poziomie jedynie przyzwoitym. Sama nie nazwałbym tej książki kryminałem, a raczej powieścią psychologiczno-obyczajową z elementami kryminału. Co prawda, do końca nie domyśliłam się, kto stoi za zabójstwem, ale irytowała mnie komisarz Valerie Almond, której próby rozwikłania zagadki na każdym kroku kończyły się fiaskiem. Bardziej niż bieżące wydarzenia porwała mnie historia sprzed lat i to właśnie na jej rozwiązanie czekałam z niecierpliwością. 

„Drugie dziecko” to książka o trawiącym duszę poczuciu winy, o samotności i braku zrozumienia, a także o niewyobrażalnym okrucieństwie, które jest w stanie wyrządzić człowiek człowiekowi. 


Moja ocena
6/10


Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
52 książki 2014
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (3,0cm)


21 komentarzy:

  1. Skoro to nie jest typowy kryminał, to może się okazać, że to dobra książka dla mnie - nie przepadam za kryminałami, ale książki z nutką zagadki to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie rzeczywiście ta książka może przypaść Ci do gustu :)

      Usuń
  2. Raczej zacznę od innej książki tej autorki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również uwielbiam ksiażki które mają w sobie coś ciekawego i zagadkującego. Pozdrawiam i przy okazji chciałbym zaprosić Cię do nowej zabawy pt "Gatunkowy miesięcznik" Szczegóły pod linkiem :)
    http://przeczytane-slowa.blogspot.com/2014/03/gatunkowy-miesiecznik.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię książki tej autorki - przeczytałam 4. Polecam "Lisią dolinę". A po "Drugie dziecko" też sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że w przyszłości przeczytam jakąś książkę tej autorki bo do tej pory nie miałam okazji :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam jakiś rok temu i miałam bardzo podobne wrażenia :) Jako kryminał książka wypada słabo, jak dla mnie za mało trzymała w napięciu, ale jako powieść psychologiczno- obyczajowa z wątkiem kryminalnym prezentuje się już znacznie lepiej. Doceniam specyficzny klimat powieści, tak charakterystyczny dla twórczości tej autorki i retrospekcje. Minusem wg mnie jest mało wciągająca i rozwlekła fabuła zwłaszcza na początku powieści. Jak dla mnie było też zbyt dużo wątków pobocznych, które ostatecznie nic nie wniosły do całości. Pomimo tych kilku mankamentów książkę oceniam dosyć wysoko i mam w planach kolejne książki Link :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również staram się nie zrażać do twórczości Link na podstawie jednej przeczytanej książki. Jestem niemal pewna, że sięgnę po kolejne chociażby ze względu na świetny klimat. Czytałaś inne jej powieści?

      Usuń
  7. Powieści pani Link bardzo sobie cenię pod względem obyczajowym. Nie warto jednak czytać jej książek "pod rząd", bo wtedy robi się nieco monotonnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za radę, z pewnością odczekam pewien czas zanim sięgnę po kolejną jej powieść :)

      Usuń
  8. Ja jestem bardzo ciekawa tych plastycznych opisów i klimatu nadmorskiego miasteczka... :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam tę książkę i także mnie nie porwała.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie poznałam jeszcze twórczości autorki, ale widzę, że to książka dla mnie. Uwielbiam książki gdzie akcja toczy się dwutorowo współczesność ukazana jest na tle historii sprzed wielu wielu lat.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pomimo słabej intrygi, podoba mi się dwutorowość fabuły. Lubię taki zabieg.

    OdpowiedzUsuń
  12. zaciekawiłaś mnie tą książką szczególnie, ze czytałam już jej recenzje i zastanawiam się cały czas czytać czy nie czytać...Obserwator podobał mi się więc pewnie spróbuję;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaczynam mieć coraz większą ochotę na jej książki, ale nigdy jakoś nie mogę się za nie zabrać... :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Książkę mam i nie zawaham się jej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nie czytałam żadnej książki tej autorki, ale mam w planach. A omawiana przec Ciebie książka z początku wydała mi sie intrygująca, zwłaszcza, że toczy sie dwutorowo. Ale... szkoda, że kryminał jest na poziomie przyzwoitym. Najpierw sięgnę po inne tytuły tej autorki ;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam kiedyś jedną książkę pani Link i tak mnie wynudziła, że dałam sobie spokój z tą pisarką...

    OdpowiedzUsuń
  17. Mimo wszystko chętnie zajrzę, z autorką nie miałam styczności, a właśnie tyle osób ją chwali, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)
Zapraszam do dyskusji:)