Strony

piątek, 21 lutego 2014

Sto tytułów BBC - Lista książek, które trzeba przeczytać

http://www.crowdfundinsider.com/2013/09/22431-pubslush-crowdfunds-books-partners-with-indie-publishers/Kilka dni temu miałam okazję czytać "Folwark zwierzęcy" Georga Orwella. Przy tej okazji postanowiłam zrobić podsumowanie przeczytanych przeze mnie książek, które znajdują się na znanej, chyba każdemu molowi książkowemu, liście Sto tytułów BBC - Lista książek, które trzeba przeczytać. Lista ta wśród czytelników budzi sporo kontrowersji. Osobiście podchodzę do niej z przymrużeniem oka. Bardzo chciałabym przeczytać kilka z wymienionych, ale są też takie, które zupełnie mnie nie interesują i wątpię, żebym kiedykolwiek po nie sięgnęła. Do tej pory udało mi się "zaliczyć"13 pozycji, a biorąc pod uwagę, że niektóre z nich to cykle, to wychodzi 21 książek. Jak więc widzicie mam sporo do nadrobienia:) 

W zakładkach powyżej znajdziecie aktualizowaną na bieżąco listę z odnośnikami do recenzji książek, które do tej pory pojawiły na blogu.
                                                                                     

1. Duma i uprzedzenie – Jane Austen 
2. Władca Pierścieni – John Ronald Reuel Tolkien 
     * Drużyna Pierścienia 
     * Dwie Wieże 
     * Powrót Króla
3. Jane Eyre – Charlotte Brontë  
4. Harry Potter – Joanne Kathleen Rowling
     * Kamień Filozoficzny
     * Komnata Tajemnic
     * Więzień Azkabanu
     * Czara Ognia
     * Zakon Feniksa
     * Książę Półkrwi
     * Insygnia Śmierci
5. Zabić drozda – Harper Lee
 
6. Biblia 
7. Wichrowe Wzgórza – Emily Brontë 
8. Rok 1984 – George Orwell 
9. Mroczne materie (seria) – Philip Pullman
    * Zorza północna
    * Magiczny nóż
    * Bursztynowa luneta
10. Wielkie nadzieje – Charles Dickens
11. Małe kobietki – Louisa May Alcott
12. Tessa D’Urberville – Thomas Hardy
13. Paragraf 22 – Joseph Heller
14. Dzieła zebrane Szekspira
15. Rebeka – Daphne du Maurier
 
16. Hobbit – John Ronald Reuel Tolkien 
17. Birdsong – Sebastian Faulks 
18. Buszujący w zbożu – Jerome David Salinger 
19. Żona podróżnika w czasie (Zaklęci w czasie) – Audrey Niffenegger
20. Miasteczko Middlemarch – George Eliot
21. Przeminęło z wiatrem – Margaret Mitchell
22. Wielki Gatsby – Francis Scott Fitzgerald
23. Samotnia (Pustkowie) – Charles Dickens
24. Wojna i pokój – Lew Tołstoj
25. Autostopem przez Galaktykę – Douglas Adams
26. Znowu w Brideshead – Evelyn Waugh
 
27. Zbrodnia i kara – Fiodor Dostojewski 
28. Grona gniewu – John Steinbeck 
29. Alicja w Krainie Czarów – Lewis Carroll 
30. O czym szumią wierzby – Kenneth Grahame
31. Anna Karenina – Lew Tołstoj
32. David Copperfield – Charles Dickens
33. Opowieści z Narnii – Clive Staples Lewis

       * Lew, czarownica i stara szafa
       * Książę Kaspian
       * Podróż Wędrowca do Świtu
       * Srebrne krzesło
       * Koń i jego chłopiec
       * Siostrzeniec czarodzieja
       * Ostatnia bitwa

34. Emma- Jane Austen
35. Perswazje – Jane Austen
 
36. Lew, Czarownica i Stara Szafa – CS Lewis
37. Chłopiec z latawcem – Khaled Hosseini
38. Kapitan Corelli (Mandolina kapitana Corellego) – Louis De Bernieres
39. Wyznania Gejszy – Arthur Golden
 
40. Kubuś Puchatek – Alan Alexander Milne
41. Folwark zwierzęcy – George Orwell
42. Kod Da Vinci – Dan Brown
 
43. Sto lat samotności – Gabriel Garcia Marquez
44. Modlitwa za Owena – John Irving
45. Kobieta w bieli – Wilkie Collins
 
46. Ania z Zielonego Wzgórza – Lucy Maud Montgomery 
47. Z dala od zgiełku – Thomas Hardy
48. Opowieść podręcznej – Margaret Atwood
49. Władca much – William Golding
50. Pokuta – Ian McEwan
51. Życie Pi – Yann Martel
52. Diuna – Frank Herbert
53. Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
 
54. Rozważna i romantyczna – Jane Austen 
55. Pretendent do ręki – Vikram Seth
56. Cień wiatru – Carlos Ruiz Zafon
57. Opowieść o dwóch miastach – Charles Dickens
58. Nowy wspaniały świat – Aldous Huxley
59. Dziwny przypadek psa nocną porą (Dziwny przypadek z psem nocną porą) – Mark Haddon
60. Miłość w czasach zarazy – Gabriel Garcia Marquez
61. Myszy i ludzie (O myszach i ludziach) – John Steinbeck
62. Lolita – Vladimir Nabokov
63. Tajemna historia – Donna Tartt
64. Nostalgia anioła – Alice Sebold
65. Hrabia Monte Christo – Alexandre Dumas
66. W drodze – Jack Kerouac
67. Juda nieznany – Thomas Hardy
 
68. Dziennik Bridget Jones – Helen Fielding 
69. Dzieci północy – Salman Rushdie
70. Moby Dick – Herman Melville
71. Oliver Twist – Charles Dickens
72. Dracula – Bram Stoker
73. Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett
74. Zapiski z małej wyspy – Bill Bryson
75. Ulisses – James Joyce
76. Szklany kosz – Sylvia Plath
77. Jaskółki i Amazonki – Arthur Ransome
78. Germinal – Emile Zola
79. Targowisko próżności – William Makepeace Thackeray
80. Opętanie – AS Byatt
 
81. Opowieść wigilijna – Charles Dickens 
82. Atlas chmur – David Mitchell
83. Kolor purpury – Alice Walker
84. Okruchy dnia – Kazuo Ishiguro
 
85. Pani Bovary – Gustave Flaubert 
86. A Fine Balance – Rohinton Mistry
87. Pajęczyna Szarloty – EB White
88. Pięć osób, które spotykamy w niebie – Mitch Albom
 
89. Przygody Sherlocka Holmesa – Sir Arthur Conan Doyle 
90. The Faraway Tree Collection – Enid Blyton 
91. Jądro ciemności – Joseph Conrad
92. Mały Książę – Antoine De Saint-Exupery
 
93. Fabryka os – Iain Banks
94. Wodnikowe Wzgórze – Richard Adams
95. Sprzysiężenie głupców (Sprzysiężenie osłów) – John Kennedy Toole
96. Miasteczko jak Alece Springs – Nevil Shute
 
97. Trzej muszkieterowie – Alexandre Dumas
98. Hamlet – William Shakespeare
 
99. Charlie i fabryka czekolady – Roald Dahl
100. Nędznicy – Victor Hugo


Lista książek na oficjalnej stronie BBC KLIK.

Ile z powyższych udało się Wam przeczytać? Co sądzicie o tej liście?
 

46 komentarzy:

  1. A więc :P
    16 książek
    8 pozycji :D
    Co myślę? BBC kojarzą mi się tylko i wyłącznie z wiadomościami, a co za tym idzie książką poważną, nowością lub tak genialną pozycją(tu możesz mieć inne zdanie) jak Harry Potter. Dlatego nie spodziewałam się zbyt dużo "zaliczonych" pozycji z tej listy i i tak dobrze wypadłam :D jak na swoje oczekiwania :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że zgadzam się co do HP :)

      Usuń
    2. BBC to też niesamowite seriale. Koniecznie sprawdźcie, np. Sherlocka. Cud, miód <3
      A co do listy, parę lat temu zapisałam sobie ją w pamiętniku... Aż wstyd przyznać się, ile nie czytałam. Ale z drugiej strony, ciągle czytam, więc nie uważam się za gorszego czytelnika, jeśli wolę chociażby Percy'ego Jacksona od Germinalu Zoli...

      Usuń
    3. @ciocia ebi
      Bo z niektórymi książkami trzeba poczekać na właściwy moment do czytania. ;)

      Usuń
    4. Też tak myślę, nic na siłę :)

      Usuń
  2. Myślałam, że nie wiele przeczytałam ale jak przejrzałam listę to tylko o 1 książkę mniej od Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tak sobie liczę i z tej listy przeczytałam 25 tytułów, nie mam pojęcia w oparciu o jakie kryteria powstawała ta lista, ale podobnie jak Ty, po niektóre książki nie mam ochoty sięgać i wydaje mi się, że dużo na tym nie stracę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też po niektóre nie będę sięgać, ale jest sporo takich o których rozmyślam od jakiegoś czasu...

      Usuń
  4. 41 z tego, co się właśnie doliczyłam. Więc sporo jeszcze zostaje...

    OdpowiedzUsuń
  5. A nie, mniej jednak, bo książki w seriach liczyłam. 27 jednak wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 27 to całkiem niezły wynik, o niebo lepszy od mojego:P

      Usuń
  6. Nie liczyłam ile książek udało mi sie przeczytać. Rok temu opublikowałam taką listę ale dawno do niej zaglądałam :D

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie 43 przeczytane (w tym 3 tomy Władcy Pierścieni, 7 części Narni i 5 tomów HP) i kolejne 3 się czytają :)
    W przyszłości planuję przeczytać całą listę i traktuję to jako poszerzenie horyzontów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tyle ambitnych książek, że aż mam ochotę zacząć już teraz czytać po kolei :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Marta Kor i Basia Pelc utworzyły takie wyzwanie :) Biorę w nim udział i staram się raz na pół roku czytać jakąś książę z tej listy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja naliczyłam 12 przeczytanych przeze mnie pozycji z tej listy, ale coś czuję, że za rok o tej samej porze będzie ich co najmniej dwa razy więcej:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli mam być szczera to nie przywiązuję zbytniej uwagi do takich list. Czytam, to co sama wybieram.

    OdpowiedzUsuń
  12. Już wróciłam, powolutku nadrabiam zaległości,pozdrawiam ciepło xxxx nie liczyłam ile ale mam u siebie tę listę i powolutku uzupełniam kolejne pozycje;)))

    OdpowiedzUsuń
  13. To nie jest oficjalna lista BBC. Tutaj jest ta prawdziwa: http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml
    Nie wiem dlaczego na polskich stronach krąży ta i sama się na nią kiedyś złapałam. I w sumie odhaczam książki wg tej, bo wydaje mi się ciekawsza, książek jest więcej (bo serie nie są rozbite na kolejne tytuły), no i zawiera Biblię, którą uznaję za książkę/księgę wielką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że zerknęłam wcześniej na tę listę i w pierwszym kontakcie nie zauważyłam różnic:P

      Usuń
  14. Mam tę listę na komputerze i co jakiś czas odznaczam sobie to, co już widziałam, ale również daleka jestem od końca;)
    Pewnie dlatego, że takich rankingów jest wiele, a ja na ich podstawie stworzyłam własną listę 100 książek, które muszę przeczytać i robię to powolutku, dlatego z tej konkretnej rzadko coś ubywa;)

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie 1/4 listy, czyli kiepsko. Za nic w świecie jednak nie tknę prozy Tolkiena, a np. takiego "Moby Dicka" nie poleciłabym największemu wrogowi. :P

    OdpowiedzUsuń
  16. Z tej listy pokonałam tylko 16 tytułów, wstyd! Ale planuję, zabrać się z klasyków, bo wypadłoby znać ich powieści.

    OdpowiedzUsuń
  17. Oj, kiepsko ze mną. Okropnie mało przeczytałam z tych tytułów. :C

    shelf-of-books.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Oj lepiej nie będę mówić u mnie też wisi ta lista, ale dawno nie ruszana ;) w każdym razie u siebie podkreśliłam tylko pozycje zrecenzowane na blogu, także wiele pracy przede mną ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. 34 przeczytanych pozycji. Pozycja 33 i 36 się dubluje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję :) Sama od opublikowania notki przeczytałam kilka kolejnych książek :) Tak wiele osób zwraca na to uwagę :)

      Usuń
  20. Przeczytałam 24 książki ( niektóre wielokrotnie) Filmów na i ch podstawie nie liczę oczywiście..Dodałabym ,brakuje według mnie,sagi o Muminkach,Jakoś tak na dzisiejsze czasy trochę uwagi na innych

    OdpowiedzUsuń
  21. "Szklany kosz" mnie rozbawił.

    OdpowiedzUsuń
  22. a ja polecam wszystkim przeczytanie http://wladcapiaskow.pl/ :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. U mnie równo 40, dobrze, że nie planuję umierać w najbliższym czasie

    OdpowiedzUsuń
  24. Tak sobie przejrzałam tytuły i doszłam do wniosku, że trochę mało aktualna jest ta lista. Tzn doceniam wielkie dzieła, tytuły, autorów. Ale mimo mojego uwielbienia do książek, pewnie połowy z nich nawet bym nie tknęła. A tyle jest teraz naprawde fajnych, wartościowych pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mój wynik z tej listy to 22 przeczytane książki, może dlatego tak mało, bo uwielbiam również polską literaturę, a tutaj siłą rzeczy polskich autorów brakuje, a szkoda... Swoją drogą można by się pokusić o stworzenie polskiej setki najlepszych książek :-D

    OdpowiedzUsuń
  26. Na skutek olbrzymiej (i wciąż rozwijającej się) oferty, trudno wybrać 100 pozycji. A ten kanon?... Gdzie Boska Komedia, powieści Dostojewskiego, dawni i współcześni nobliści? Szkoda, ze kanon się rozmywa, bo przestaje istnieć cos takiego jak wspólny kod kulturowy. Z drugiej strony - może warto czytać to, co się nam podoba i ew. to, co czytają nasi przyjaciele? ludzie znajdujący się w tym samym kręgu towarzyskim. Osobiście optuję za Dostojewskim, Maraiem, Coetze, z lit. polskiej "Dzienniki" Gombrowicza i "Szkice piórkiem" Bobkowskiego, nie należy zapominać o Mannie i przynajmniej 100 lub 200 innych. Łatwiej będzie o ten kanon literatury polskiej...

    OdpowiedzUsuń
  27. każdy chyba ma swoją własną listę książek, ja też mam do której ostatnio dołączyła książka Tajemnica domu Helclów, czyta się ją świetnie, bardzo ciekawie i dobrze przemyślany kryminał.

    OdpowiedzUsuń
  28. Mógłbym dodać tu sporo pozycji, ale powstrzymam się i powiem tylko Samotny Duch Japonii.

    OdpowiedzUsuń
  29. Trochę bym ujęła, trochę dodała, ale w sumie, to ciekawa lista :)
    Jeśli lubicie taki specyficzny klimat tajemnicy, to kryminał ARCANUS ARCTICA będzie strzałem w dziesiątkę!

    OdpowiedzUsuń
  30. Lista koszmar. Większość tych książek to zwykłe czytadła, które nic nie wniosą do twojego/naszego życia. Kompletnie jest pominięty wątek literatury amerykańskiej. Gdzie jest Bukowski, Fante, Burroughs, Miller? Gdzie jest Kafka, Goethe? A największa zgrozą wywołuje u mnie brak Céline'a czy brak Bułhakowa. Lista dla mało ambitnych gospodyń domowych (wybaczcie ale takie jest moje zdanie możecie się z nim nie zgadzać).

    OdpowiedzUsuń
  31. Znam tę listę bardzo dobrze, ponieważ od czasu do czasu po coś z niej sięgam, choć jeszcze długa droga przede mną. Moim zdaniem taka lista powinna być od czasu do czasu aktualizowana, ponieważ jestem ciekawa, co z nowości umieszczono by na tej liście ;)
    Jeśli chodzi o pozycje, które już przeczytałam to: dwa tomy Władcy Pierścieni (Drużyna Pierścienia oraz Dwie Wieże), wszystkie części Harrego Pottera, Wichrowe Wzgórza, niektóre z dzieł Szekspira, Hobbit, Buszujący w zbożu, Wielki Gatsby, Alicja w Krainie Czarów, dwie części Opowieści z Narnii, Wyznania Gejszy, Kubuś Puchatek, Kod Da Vinci, Ania z Zielonego Wzgórza, Życie Pi, Cień wiatru (chyba), Dziwny przypadek psa nocną porą (Dziwny przypadek z psem nocną porą), Myszy i ludzie, Lolita, Nostalgia anioła, Dziennik Bridget Jones, Tajemniczy ogród, Opowieść wigilijna, Mały Książę oraz Hamlet :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, mogę skreślić "Małe kobietki" oraz "Tessa D’Urberville", ponieważ niedawno udało mi się te książki przeczytać. Myślę, że dziś skreślę jeszcze "O czym szumią wierzby" :D

      Usuń
  32. Moim zdaniem całkiem sensowna lista. Zaliczone mam 11 numerków ;). Wstyd, że nie więcej.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dwadzieścia cztery pozycje - szczerze mówiąc, spodziewałam się więcej :D Chciałabym większość przeczytać, ale nie wiem, czy wszystkie z nich - Marqueza porzuciłam, a nie wiem, czy po Annie Kareninie mam ochotę na Wojnę i Pokój ;D

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja mam 23 z tej listy przeczytane i na pewno będzie więcej. To klasyki. Mimo tego, ze jestem młoda (22 lata) to odnajduję mnóstwo przyjemności w Annie Kareninie czy Nędznikach. Te książki są po prostu ponadczasowe. Chociaż są też beznadziejne pozycje, które dla mnie stanowią jakieś nieporozumienie, przykładowo Pani Bovary.

    OdpowiedzUsuń
  35. "Paragraf 22" obowiązkowo !

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)
Zapraszam do dyskusji:)